Friday 24 January 2014

Petikan dari Buku yang bertajuk The 100: A Ranking of The Most Influential Persons in History

Micheal Hart turut mengakui bahawa Nabi Muhammad SAW adalah manusia paling berpengaruh dalam muka bumi ini dalam bukunya yang bertajuk The 100:A Rangking of The Most Influential Persons in History.Dengan bukti-bukti yang nyata ini,siapalah anda untuk tidak menidakkannya? Antara sifat mulia Rasulullah SAW yang perlu anda garap agar boleh dicontohi anak ialah :~

1 .SIFAT PEMAAF
Baginda merupakan seorang yang tabah dan cekal serta pemaaf walaupun berupaya membalasnya.Baginda tidak membalas kejahatan dengan kejahatan tetapi lebih suka memaafkan.Jadilah bapa yang pemaaf.Jangan hanya tahu menghukum anak tanpa mengkaji terlebih dahulu kenapa anak anda jadi seperti itu?

2. BERTIMBANG RASA
Baginda sentiasa menolong orang yang memerlukan.Baginda juga tidak pernah memarahi khadamnya sama sekali.Bahkan tidak pernah mencelanya kerana sesuatu perbuatan atau kerana meninggalkan sesuatu kerja.Berbalik kepada diri anda, bagaimana anda mendidik anak? Adakah anda sudah cukup bertimbang rasa? Hanya anda dan Yang Maha Berkuasa tahu jawapannya.

3. ADIL
Baginda seorang yang sangat manah dan adil.Amanah dan adil kah anda dalam mendidik anak-anak yang Allah SWT telah anugerahkan itu?

4. PENYAYANG dan PENYANTUN
Baginda sangat penyantun dan penyayang.Kasih sayang baginda tidak terbatas kepada umatnya.Anda bagaimana? Adakah anda benar-benar sayangkan anak anda?

No comments:

Post a Comment